Nasza szkoła zapewnia wszechstronną pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej poprzez specjalistyczne usługi edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńcze mające na celu nabycie umiejętności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu, stymulowanie rozwoju oraz wyrównywanie deficytów rozwojowych.Dzieciom z dysfunkcją narządu ruchu i schorzeniami w stopniu uniemożliwiającym lub utrudniającym uczęszczanie do szkoły organizujemy nauczanie w domu rodzinnym.
Poprzez stałą współpracę z rodzicami dostosowujemy nasze działania i metody pracy do indywidualnych potrzeb naszych uczniów. Naszym celem jest wdrażanie ucznia do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych, a w szczególności wyposażenie ucznia w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na radzenie sobie w różnych sytuacjach życiowych i postrzegania siebie jako osoby niezależnej. Dążymy do tego aby uczeń zdobył umiejętności szkolne.
W naszej pracy:
Metoda dobrego startu szczególnie aktywizuje i usprawnia czynności analizatorów: słuchowego, wzrokowego i kinestetyczno-ruchowego. Kształci prawidłowo lateralizację, orientację w przestrzeni i w schemacie ciała. Koordynuje więc czynności wzrokowo-słuchowo-ruchowe oraz usprawnia i harmonizuje wszystkie funkcje psychomotoryczne. Stosuje się trzy rodzaje ćwiczeń tj.
Elementem uatrakcyjniającym zajęcia są odpowiednio dobrane do ćwiczeń podkłady muzyczne.
Ćwiczenia tą metodą
Metoda ta po przez całościowe nauczanie pozwala łączyć działania dydaktyczne i rewalidacyjne. Przyczynia się do wyrobienia aktywne postawy uczniów, zmusza ich do poszukiwania własnych rozwiązań, zdobywania wiedzy własnym wysiłkiem i wykorzystania zjawisk społecznych.
Program tej metody zbudowany jest koncentrycznie. Treści programowe narastają stopniowo w każdej następnej klasie. Te same tematy realizowane są coraz szerzej a zagadnienia dostosowywane do coraz wyższego poziomu rozwoju uczniów. Dziecko poznaje zagadnienia od najprostszych do coraz bardziej skomplikowanych, co pozwala na opieranie się na doświadczeniach już zdobytych i sprawia, że poznanie jest kontrolowane i wzbogacane.
Metoda ta koncentruje się na rozwijaniu sfery emocjonalno – społecznej oraz świadomości samego siebie i innych osób za pomocą ruchu. W trakcie zajęć prowadzonych ta metodą dzieci poznają swoje otoczenie i uczą się jak się czuć w nim bezpiecznie. Dzięki temu otwierają się na twórcze działanie i łatwiej nawiązują relacje z innymi osobami.
Ćwiczenia tą metodą:
Metoda Denisona służy uruchomieniu intelektualnego potencjału "drzemiącego" w człowieku. Ćwiczenia wymyślone przez dr Dennisona angażują między innymi obie strony ciała i ruchy skoordynowane gałek ocznych, rąk oraz nóg, co równomiernie uaktywnia obie półkule.
Jest to metoda wieloprofilowego usprawniania dzieci niepełnosprawnych, oddziałuje w trzech wymiarach: ruchowym, fizjologicznym i psychicznym. Jako metoda rehabilitacji podnosi sprawność ludzkiego ciała, a także jest źródłem radości i przyjemności. Obcowanie z koniem jest uczeniem się wrażliwości, próbą zmagania się z własna słabością, nieporadnością i lękiem. Koń jest znakomitym partnerem w nabywaniu doświadczeń w zakresie kontaktów i emocji. Hipoterapia stanowi atrakcyjną formę usprawniania dzieci i znaczącą wpływa na sferę psychospołeczna dziecka. Zajęcia usprawniające występujące w tak prowadzonej formie motywują dziecko do współpracy w usprawnianiu. Ponieważ odbywają się w warunkach naturalnych(np. w lesie, na łące) umożliwiają dziecku również kontakt z naturą.